Friends of the Richelieu. A river. A passion.



"Tout cedit pays est fort uny, remply de forests, vignes & noyers. Aucuns Chrestiens n'estoient encores parvenus jusques en cedit lieu, que nous, qui eusmes assez de peine à monter le riviere à la rame. " Samuel de Champlain


"All this region is very level and full of forests, vines and butternut trees. No Christian has ever visited this land and we had all the misery of the world trying to paddle the river upstream." Samuel de Champlain

Wednesday, January 6, 2010

Couper le sel: une diète pour nos routes aussi?


S'il y a un état aux États-Unis qui goûte à l'hiver comme le Québec, c'est bien le Minnesota! Mais c'est aussi un état qui compte beaucoup sur la santé de ses lacs pour soutenir les revenus qui viennent de la pêche. C'est pourquoi on favorise le contrôle du montant de sels de route épandu, tout en voulant diminuer les coûts, bien sûr!

Un des moyens employés pour diminuer le montant de sel épandu sur les routes est de voir à ce que le sel RESTE sur la route! Et pour cela, des mélanges humides avec le sel, une saumure, du chlorure de magnésium et un sous-produit de la betterave à sucre adhèrent mieux à l'asphalte, diminuant le montant de sel utilisé ainsi que le nombre de voyages de camion pour le remplissage et l'épandage, tout en obtenant des résultats acceptables pour les usagers routiers.

Bien sûr, un autre bon moyen de diminuer le montant de sel épandu est la bonne vieille méthode de la clôture à neige, naturelle de préférence(comme des haies brise-vent)! Non seulement la neige s'accumule moins sur les routes mais les éclaboussures de particules de saumure restent davantage dans la région qui en a besoin: le chemin.

Pour ce qui est de l'environnement, ce sont les poissons qui souffrent le plus du ruissellement des sels de route dans leur milieu aquatique: les chlorures nuisent à la reproduction des poissons. Si la concentration saline dans un cours d'eau est trop élevée, elle peut même être la cause de mortalité de différentes créatures. Au Minnesota, à certains endroits les eaux souterraines contiennent des nivaux tellement élevés de chlorures que certains ruisseaux sont contaminés même en été. Certains bassins versants demanderaient à ce qu'on diminue l'utilisation de chlorures jusqu'à 45%: le truc c'est d'épandre ce qui est nécessaire, et pas un grain de sel de plus!

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"Minnesota State's roads aim for low-salt diet


Amid concern over harmful effects of salt, plow drivers get creative -- and get results

Amid rising concern over the effects that road salt has on Minnesota's lakes, streams and groundwater, Wiita and other public works officials around the state are whipping up new brews to spread on pavement, moistening rock salt so it sticks better, and working to establish a less-is-more culture while striving to keep motorists safe and happy.

Snowplow drivers measure in pounds per mile -- those are the settings in the cab of the truck. "Pre-wetting" the salt -- spraying it with brine as it's dropped -- helps it stick to the road better, meaning crews can cut back from 500 pounds per mile to 200 with no real loss of "customer service".

Cutting salt use saves money in a couple of ways: less salt to buy, and fewer fuel-burning trips back to the truck station to get more.

One low-tech approach to reducing chemicals is called a living snow fence, which can be made of rows of corn or permanent landscaping and which reduce the amount of snow blown onto a road. If you look at a map of crashes on westbound Interstate 94 in Stearns County, there's a crash-free gap that corresponds with the site of a landscaped snow fence.

Salt and other chlorides still do the melting, but the key has been applying them in such a way that they stay on the road, requiring less to be distributed. That means using brine, magnesium chloride and a sugar beet byproduct. Some departments begin to favor liquid applications.

Brooke Asleson of the Minnesota Pollution Control Agency said that chlorides can interfere with the reproduction of fish and, if levels are high enough, cause the death of various kinds of wildlife. About two years ago, the agency released a list of five metro-area streams it deemed impaired by salt, and next month, when the revised list is expected, it's likely to be longer.

He said some groundwater there is so full of chlorides that streams are contaminated even in the summer.

His state will need to cut chlorides in some watersheds by 45 percent to get to acceptable levels, Williams said. The key, he said, is to put down "all that you need, and not more.""

Excerpts of article written by Jim Foti published in startribune.com here: http://www.startribune.com/local/south/80513267.html

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