Friends of the Richelieu. A river. A passion.



"Tout cedit pays est fort uny, remply de forests, vignes & noyers. Aucuns Chrestiens n'estoient encores parvenus jusques en cedit lieu, que nous, qui eusmes assez de peine à monter le riviere à la rame. " Samuel de Champlain


"All this region is very level and full of forests, vines and butternut trees. No Christian has ever visited this land and we had all the misery of the world trying to paddle the river upstream." Samuel de Champlain

Monday, October 10, 2011

Ode à la vie, à la mort



Je vis dans un monde habité de papillons, d'abeilles et de libellules. De marguerites et de fougères. Plein de mésanges et d'aigles pêcheurs. Au son de criquets, de cigales, de chants d'oiseaux et de crapauds.

Comme bruit de fond, le rugissement de la rivière et le murmure du vent dans les branches. C'est un monde vert et bleu, coloré de tons de jaunes, pourpres et violets.

Je vis dans un monde parfumé de fleurs, de sèves, de vapeur d'eau aromatisée d'algues et de poissons, de terre humide et de rayons de soleil sur mon linge qui sèche sur la corde.

C'est un monde qui me donne le goût de vivre, de me battre pour le défendre, pour le garder propre. C'est ici que je me ressource, me repose, me motive.

Sans toutes ces créatures qui vivent, se reproduisent et se meurent autour de moi, je ne sais pas ce que je deviendrais. Au fil des blancs et des gris de l'hiver, des verts chartreux du printemps, des coloris qui se suivent et remplacent durant l'été et l'automne, je savoure les années qui me coulent entre les doigts.

Ode to life, to death...

I live in a world of butterflies, bees and dragonflies. Of daisies and ferns. Full of chickadees and ospreys. To the sound of crickets, cicadas, birdsong and toads.

As background noise, the roaring of the river and the whispering of wind in the trees. It's a green and blue world, decorated with shades of yellow, purples and violets.

I live in a world perfumed by flowers, tree sap, of water mist flavored with algae and fish, of damp earth and rays shining on my clean clothes drying in the sun.

It is a world that makes me want to live, to fight to protect it and keep it clean. It is here that I take solace, rest and find the guts to go on.

Without all the creatures that live, reproduce and die around me, I don't know what would become of me. Through the whites and grays of winter, the bright greens of spring, the riot of colors that follow through during summer and fall, I savor the years that slip through my fingers.

No comments:

Post a Comment